Fria tankar om Fitness Five

Men främst om min egen medverkan.

Bakgrund
I höstas (2010) frågade jag Erik om han tyckte att chins var en bra övning, jag hade testat någon enstaka gång och tyckte väl att det inte var något för mig. Kanske för att jag knappt klarade en enda. Erik sa att han tyckte jag skulle börja köra chins och som så många gånger förr lyssnade jag på hans goda råd.

Det tog några veckor och den 30:e november skrev jag följande i min blogg:

Chins
@ kroppsvikt
1x4
1x4
1x3

Detta var alltså i slutet på november 2010 och jag klarade inte ens fem chins. Ingen av de fyra jag körde lär heller ha varit F5-godkända. Men vi trummade på och i takt med att tekniken blev bättre och att jag började deffa (start på 82 kg) ökade också repsantalet. Jag började att göra negativa och viktade och efter några månader kändes det riktigt bra.

Sedan dess, slutet på november, har fokus varit att främst gå ner i vikt och få mer definierade muskler men också att bli starkare. En något klurig balansgång.

Tiden gick och i början på mars frågade Erik mig om jag inte också skulle ställa upp i Fitness Five (han var anmäld till tävlingen och hade haft siktet inställt på tävlingen ett tag). Jag blev något paff av frågan och min spontana tanke var "NEJ!". Vi diskuterade fram och tillbaka och jag kom, efter några dagars betänketid, fram till att jag faktiskt ville vara med och köra. Jag kände att jag inte hade något att förlora och att det knappast kunde skada att anmäla sig till tävlingen.

Nu är jag här, tre dagar från min debut i Fitness Five och det känns fantastiskt inspirerande. Vi, som ställer upp för första gången, har redan vunnit på ett sätt. Vi har vunnit över rädslan att misslyckas, vunnit över rädslan att ställa sig på en scen och prestera inför folk och vunnit över rädslan att bli missnöjd över sin egna prestation.

Det finns ingenting på lördag som gör att jag kommer försöka förklara bort min prestation. Det antalet repetitioner jag får ihop på lördag är precis min status för tillfället. Självklart har jag satt upp ett mål som jag ska göra allt jag kan för att klara och jag kommer bli missnöjd om jag inte klarar det. Men samtidigt måste jag se framåt och framförallt se och lära. Men jag tänker fan inte skylla på att jag är där för "se och lära". Egentligen hatar jag den formuleringen, men jag tror ni är med på vad jag menar. Jag hoppas lära mycket inför kommande tävlingar.

Varför ska man gå och fundera flera år innan man ställer upp och tävlar? Är det inte att bättre att man ställer upp tidigt och får erfarenhet och hela tiden utvecklas? Jag tycker det. Dumt att känna efteråt att man borde börjat tävla tidigare.

Träningen och framförallt
kosthållningen har gått som på räls sedan i höstas. Jag, som knappt gjorde en enda chins, fåtalet halvbra dips, någon enstaka repetition bänkpress, någon bicepscurl och knappast i närheten av en godkänd knäböj för 7 månader sedan ska alltså på lördag, inför publik, domare och vänner göra min första tävling.

Det känns fantastiskt.

Jag hoppas att min formkurva, efter tävlingen, när alla intryck lagt sig, fortsätter att peka uppåt. För jag kommer troligtvis vara fylld med energi, fylld med motivation och fylld av nya nyttiga erfarenheter efter tävlingen.

Efter tävlingen kommer jag givetvis fortsätta träna hela sommaren, men på en lugnare nivå. Jag kommer snitta 3 pass i veckan ungefär och äta god mat och så.

I takt med att träningen har utvecklats har också min blogg utvecklats. Nya läsare tillkommer hela tiden och den bästa bekräftelsen man kan få från er läsare är när ni säger eller skriver kommentarer om att jag inspirerar er till att träna mer och hårdare. Det värmer något oerhört. Jag, som svart på vitt sett sambandet mellan träning och välmående blir otroligt glad när jag kan inspirera människor till att börja träna. Det som skrivs i bloggen är knappast något vetenskapligt, utan det är ofta egna tankar och funderingar som kommer fram här, men det är förhoppningsvis också intressant.

Mål på lördag

Jag har satt upp ett mål för antalet repetitioner totalt i tävlingen och ett mål för varje disciplin var för sig. På fredag kväll kommer jag skriva ett tidsinställt inlägg som kommer publiceras klockan 10:00 på lördag där mina mål kommer vara nerskrivna.

Idag
Idag väger jag 72 kg och har blivit starkare i alla övningar. Jag har "fått" en kropp jag för tillfället är nöjd med, men som givetvis kan bli mycket bättre framöver.

Framtiden
Jag hoppas, som nämnts ovan, att jag får mycket nyttig erfarenhet på lördag som jag kommer få mycket nytta av i framtiden och framförallt att jag gör ett resultat jag kan vara nöjd med.

När det gäller bloggen hoppas jag att kunna fortsätta få ännu fler läsare, men framförallt vill jag fortsätta inspirera människor till en sund livsstil där träningen står i fokus. Under hösten kommer en hel del nyheter på bloggen och jag ser verkligen fram emot att fortsätta jobba med att sprida mitt budskap om en aktiv livsstil.

Inlägget blev långt, rekordlångt tror jag, men det är skönt att få ner sina tankar. Hoppas ni hänger med i mitt resonemang och att er träning går bra. Texten är lite osammanhängande, men ganska informativ.

TACK till alla er som hjälpt mig att nå dit jag är idag. Ni vet vilka ni är.

***
Som tack till er läsare för att ni hjälper mig att få extra motivation till min träning kommer jag ha en tävling här i bloggen med start imorgon. Fina priser utlovas.

Kommentarer
Postat av: NitRolution

Good shit! Nu är det bara "Fullt ös medvetslös!" som gäller.



Det exemplet du skrev om chinsen har jag upplevt med dips! Jag kom ner men sen skulle man upp också på dipsen (så jag klarade 0.5 dips för första gången)! Men sen efter massiv triceps-träning så gjorde jag 10 dips efter några veckor. Nu bombar man väll 25+ på en bra dag (nu kanske jag tog i :S).



//D

2011-06-07 @ 22:46:06
Postat av: Lav

Jag blir stolt

2011-06-07 @ 23:04:19
Postat av: Henrik

D; Det är underbart när man märker resultat. Keep it up!



Lav; tack. Nästa år ska du vara med.



2011-06-07 @ 23:16:01
Postat av: Andy

Grymt Henke, lycka till på Lördag!!!

2011-06-08 @ 09:40:04
Postat av: Henrik

Tack Andy! Tack.

2011-06-08 @ 10:02:04
Postat av: Ad

Jag vakar över dig

2011-06-08 @ 15:08:15
Postat av: Jeppe

Kötta på lördag! Magiskt

2011-06-08 @ 17:36:49
Postat av: Henrik

Jag ska göra mitt bästa Jeppe! Vi ses på matchen på kvällen sen..

2011-06-08 @ 22:41:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0