Vad är Fitness Five?

Ja, vad är egentligen Fitness Five? Den frågan får jag ofta och jag tänkte reda ut begreppet för er.

2008 var året då den första Fitness Five-tävlingen hölls. Rookie Westin och Adam Tell tyckte det saknades en tävling som inte innehöll en bedömning av kroppsutseendet och startade därför Fitness Five. De hade båda två tävlat i Atlethic Fintess innan.

I Fitness Five tävlar man i fem grenar. Bänkpress, Bicepscurl, Knäböj, Chins och Dips.

Bänkpress (Herrar på egen kroppsvikt, damer på 60 % av kroppsvikt)


Bicepscurl (Herrar på 50 % av kroppsvikt, damer på 30 % av kroppsvikt)


Knäböj (Herrar på 150% av kroppsvikt & Damer på egen kroppsvikt)


Chins (Herrar & Damer på egen kroppsvikt)


Dips (Herrar & Damer på egen kroppsvikt)

Man gör så många repetitioner man bara orkar i varje gren. Man har 75 sekunder på sig i varje gren och det totala repetitionsantalet i alla grenar blir ditt slutgiltiga resultat.

Reglerna på själva utförandet i de olika momenten har varierat lite sedan starten men i år kommer det vara striktare än någonsin. "Vanliga" Knäböj som de flesta på gymmet kör är till exempel långt ifrån godkända.

Det som tilltalar mig med Fitness Five är att man tävlar i förhållande till sin kroppsvikt, alltså ska du vara så stark och uthållig som möjligt i förhållande till din kroppsvikt. De flesta som tävlar väger under 80 kg. Väger du mindre får du mindre vikt på stången.

Jag kommer att tävla för första gången nästa lördag den 11 juni i deltävlingen/kvalet som går i Karlskrona. Jag har ett mål uppsatt på hur många repetitioner jag ska/vill klara för att bli nöjd, men det målet håller jag för mig själv tills efter tävlingen.


På filmen visas årets regler. Testa själva, det är rätt mycket jobbigare än att köra ostrikt.

För mer information om Fitness Five och dess regler klicka in här.

Kommentarer
Postat av: NitRolution

Kollar man in resultatet från förra årets final så är det löjligt höga siffror! Men kollar man in de två bästa bland herrarna från förra året så är de en si sådär 8+ år äldre! Så du har god tid på dig att kunna kamma hem en seger! Dock tror jag denna tävling kommer växa på rätt bra! Blir att man anmäler sig till nästa år!



Ses till tentan imorgon!

2011-05-31 @ 11:38:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0