Snabba ryck

Saker och ting blir inte alltid som man har tänkt sig, utan oplanerade och oförutsedda saker sker. I lördags efter min fotbollsmatch fick jag ont i magen, men tänkte inte mer på det utan umgicks med vänner under kvällen och natten. När jag vaknade dagen efter insåg jag att något var fel när jag både hade kräkts i sömnen och hade väldigt ont i magen.

Efter lite rådfrågande med familjen och sjukvårdsupplysningen bestämde vi oss på söndagskvällen för att åka in till akuten för att få detta kontrollerat.

Sagt och gjort. Vi var framme på akuten runt 20:00 på söndagskvällen och efter en del väntande togs det en massa prover innan jag fick beskedet att jag var tvungen att stanna kvar över natten för att man misstänkte blindtarmsinflammation.


Eget rum med platt-TV på akutvårdsavdelningen. Första natten.

När jag vaknade morgonen efter fick jag beskedet att jag skulle iväg på operation för att avlägsna min inflammerade blindtarm. Jag blev väldigt rädd och ledsen. Mest var jag rädd för att bli sövd och allt runtomkring det. Men efter lugnande ord från familj, sköterskor och läkare kändes det mycket bättre och jag åkte iväg till operation.

När jag vaknade några timmar senare hade jag givetvis ont och var allmänt påverkad men också väldigt glad och jag kände en oerhörd lättnad över att ha det gjort. Efter ytterliggare ett dygn på sjukhuset (i samma rum som en härlig farbror som har ett stort KFF-hjärta) fick jag sedan åka hem igår med ett 10 cm stort ärr över magen. Sedan dess har jag varit mestadels sängliggande med korta promenader som motion.

Dagens träning
:
2x50 meter gång. Sakta, sakta.

***
Jag vill passa på att rikta ett stort tack till all sjukvårdspersonal som gav mig ett fantastiskt bemötande under min sjukhusvistelse. Under dessa två dygn hann jag träffa oerhört mycket härlig personal. Det jobb ni gör varje dag året om är ovärdeligt och ni förtjänar all beröm ni bara kan få. TACK!


Tack också till alla er som har hört av er med varma hälsningar. De värmer mycket.

***


Utsikt från Avd. 6 rum 14. Andra natten.

Träningen då?

Ja, den kommer naturligtvis bli lidande under den närmsta tiden och de riktlinjer jag har att följa är rätt tydliga:

"Ungefär en vecka efter operationen bör du kunna börja med lättare konditionsträning i din egen takt. Den enda begränsningen är egentligen att kroppen blir trött efter sjukdom, narkos och operation. Smärta i såret kan också vara en begränsning. Så ta det lite varsamt i början och öka på träningen något dag för dag.

Vad gäller magmuskelträning, så kan det finnas en liten risk för att såret spricker upp och det blir ett bråck om man tar i för mycket. Nu är det mycket sällsynt med bråck i blindtarmsärr, men man ska ändå vara lite försiktig.

Lättare belastning av magmusklerna, det vill säga att bära lite tyngre kassar, lyfta vikter och så vidare, kan du börja med efter två veckor. Efter ungefär fyra veckor kan du börja med lätt magmuskelträning i form av situps och liknande. Ungefär sex veckor efter operationen bör magmuskulaturen tåla full belastning."

 

***

Så alltså får jag hålla mig ifrån träning de närmsta 6 veckorna. Jag får börja med promenader och sedan jobba vidare där ifrån i min egen takt.

Kommentarer
Postat av: Lave

Det där rummet känner jag igen.. #kallakårar

Krya på dig gubben!

2012-04-05 @ 09:45:21
Postat av: NitRolution

Hoppas att allt läker bra och att du kan återgå till träningen så snart som möjligt!

2012-04-05 @ 09:55:36
Postat av: Henrik

Tackar!

2012-04-05 @ 11:11:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0