Träning -- Mat

Ett intresse som växt sig starkare de senaste åren parallellt med träningen är det för mat. Inte så mycket för matlagningen i sig utan mer sambandet mellan mat, träning och prestation. Att man presterar bättre genom att äta bra förstår nog de allra flesta, men i praktiken är det inte många som sköter sin kost. Ofta handlar det om att man inte äter frukost eller slarvar med lunchen och istället dämpar hungern med snabba kolhydrater.

Vill du ha en frisk och välmående kropp är det vissa områden i vardagen du bör lägga mer fokus på. Att se till att få en tillräcklig och kvalitativ sömn hänger ihop med din kost som direkt har påverkan på ditt välmående och din vardag.

Känner du ibland att du varit sjuk lite för mycket och ständigt drabbas av förkylningar eller att din kropp känns seg och hängig kan du allt som oftast finna svaren i en felbalanserad mix av sömn, mat och träning.

Självklart finns det ingen färdig mall som ska följas, men ser du till att sova minst 7 timmar varje natt, äta kvalitativt till frukost, lunch och middag varje dag samtidigt som du håller din kropp igång fysiskt kan jag lova dig att du kommer få ett bättre välbefinnande.

Efter ett tag kommer träningen leda till synliga resultat som sedan ger dig ett självförtroende du kommer ha nytta av såväl i privatlivet som i arbetslivet.

Känner du att du fått balans i ovanstående delar i livet tycket jag du kan börja utmana dig själv med tuffare träning och om intresset sitter i kan du även börja med diverse tillskott för att komma framåt i din utveckling. Men tänk på att kosttillskott inte gör jobbet utan att få hjälp av god sömn, bra mat och regelbunden träning.

***


Många tycker det verkar vara bortkastade pengar att köpa kosttillskott. Jag tycker det verkar bortkastat att helg efter helg köpa sprit på krogen.

Självklart använder jag bara testade och godkända tillskott.


Nedan en lista på tillskott jag tar:

* Whey 100 (vanligt proteinpulver).

* ZMA (Zink, magesium och Vitamin B6) - För bättre sömn.

* EAA (Essentiella aminosyror).

* Omega 3.

* Proteinbars.

Keep it simple.

Beställs med fördel från: www.mmsport.se

***


Sedan jag var liten har jag gillat att gå och titta i mataffärer. Numera uppskattar jag det för att jag vet att mina val vid butikshyllan påverkar mina prestationer och mitt välmående.



Kvällens middag bestod av lax med grön pasta och sallad. Till det en sås av Turkisk yougurt och sweet chili. Enkelt och smidigt.

Kommentarer
Postat av: Ralle

Tjeena, blir det någon F5 i år?

2012-03-29 @ 21:06:56
URL: http://rallestraning.blogg.se/
Postat av: Henrik

Hej! Kul att höra av dig igen. Nej, det blir ingen tävling för mig i år. Ska du köra?

2012-03-29 @ 21:26:48
Postat av: Ralle

jajamen! Träningen har gått riktigt bra nu på sista tiden men så blev jag sjuk... kändes som det sabbat sjukt mkt haha men ah det ska gå iaf ;)

2012-03-29 @ 21:45:49
URL: http://rallestraning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0